Световната купа по електронни спортове в момента е известна като Световна конвенция за електронни спортове (ESWC). Това международно състезание включва няколко електронни спорта, които се провеждат всяка година. Обикновено националните квалификационни събития обикновено се провеждат между отбори от цял свят.
Само победителите от квалификациите получават право да представят своите страни в шампионата. Популярността на събитието нараства постепенно, но стабилно. В момента привлича стотици хиляди онлайн зрители от цял свят.
ESWC е създаден от френска компания, наречена Ligarena. Компанията преди беше известна с това, че хостваше по-малки LAN събития само във Франция. През 2003 г. компанията решава да стане голяма и да бъде домакин на събитие, към което могат да се присъединят участници от цял свят. Това бележи раждането на ESWC.
След това компанията се разраства и се променя на Game-Services през 5005 г. След това въвежда друга компания, наречена Games-Solution през 2009 г., която по-късно придобива собствеността върху марката си. През 2012 г. агенция, наречена Oxent, която е специализирана в електронните спортове, придоби ESWC.
Участници в ESWC
Първата световна купа по електронни спортове, която се проведе през 2003 г., имаше 358 различни участници. Общо 37 държави участваха в събитието, за да спечелят наградния фонд от 150 000 евро. Събитието включваше само пет игри. Броят на участниците достига 547 до 2006 г., представляващи 53 различни държави. Паричната награда също нарасна до 400 000 щатски долара. Броят на игрите също се увеличи до седем.
Оттогава ESWC се провежда всяка година, като броят на участниците непрекъснато се увеличава всяка година. Въпреки това, паричните награди се колебаеха и в двете посоки, като някои години имаха по-ниска награда от предходните години. През някои години структурата на събитието също се променя, за да включва подобрения, които подобряват опита на геймърите и зрителите.
Характеристики на игрите в ESWC
През 2003 г. само пет игри бяха включени в събитието ESWC. Те включват Counter-Strike, Unreal Tournament, Warcraft III, Quake 3 и Counter-Strike Female. През 2004 г. към списъка бяха добавени Painkiller и Pro Evolution Soccer. Всяка следваща година също има някои допълнения от нови игри.
Gran Turismo 4, Trackmania Nations, Defense of the Ancients, Special Force, FIFA, Need for Speed, Guitar Hero, Super Street Fighter, Dota, Shoot Mania Storm, Tekken, Call of Duty, Just Dance и League of Legends са някои от другите игри, които някога са се играли в ESWC.
Всеки път, когато по-нови версии на игра, включени в турнир бяха пуснати, те замениха по-старите версии. Например FIFA 10 беше заменена от FIFA 11 през 2011 г. и след това FIFA 13 през 2012 г. Най-големият брой игри, които някога са били представени в едно събитие, е десет през 2010 г.
Освен официалните заглавия, турнирът обикновено включва няколко други игри. Като цяло, почти всички популярни електронни спортове обикновено се играят, но не се представят като основни събития. Игрите са категоризирани като бойни, шутъри от първо лице, мултиплейър онлайн бойни арени, състезания, спорт, стратегии в реално време, стрелци от трето лице и игри с карти.
Считане на медалите
В момента Франция държи най-голям брой медали, които са 23 златни, 14 сребърни и 25 бронзови медала. Съединените щати са на второ място с 30 медала, следвани от Швеция и Южна Корея. От всички държави, които някога са участвали в събитието, само 32 държави са спечелили медали.